Diabetesmat ???

Har funderat mycket kring det här med
kosten senaste tiden. Vad man blir rekommenderad att äta som diabetiker..
Jag träffade dietisten på barnkliniken igår och vi hade inte diskuterat färdigt på drygt 1 1/2 timme. Jag menar på att det är SJUKT att rekommendera lättprodukter som becel, lätta, milda etc som är fullproppade med syntetiskt framställda tillsatser. Men dietisten som
till hundra procent följer Livsmedelsverkets rekommendationer pratar mest om det totala kaloriintaget. Och visst, hon har säkert rätt i en del av det hon säger men LÅNGT ifrån allt. Jag tror på lchf eller gi eller paleo eller din egen blandning mellan dessa, men framförallt produkter av bra kvalitet utan en massa skittillsatser.

En annan sak som jag funderat mycket kring är den mat som serveras på sjukhuset. Den passar verkligen in på ett SJUKhus och inte på ett ställe där man ska bli frisk för det blir man ju inte på denna mat. Ett exempel, ganska extremt sådant, var när Benjamin förra veckan hade ett blodsocker på 20 och får serverat sin lunch bestående av en stor, rent ut sagt gigantisk portion vitt ris, chili con carne sötare än ren ketchup, en skål med majs och en banan! Bra kost för en diabetiker eller? Behöver jag berätta att trots ganska kraftig indulindos låg Benjamin på 27 en timme efter.

Jag skulle kunna mala på i evigheter om
kost och kostens betydelse för diabetiker och det kommer jag också att göra men nu räcker det för idag...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0